maanantai 26. marraskuuta 2007

Jagged Alliance 2


Voi lapsi parka... missä olit kun pelimaailma sai Sirtechiltä lahjan?
Rehellisesti sanoen en muista mutta veikkaisin että olin PSX:ni kimpussa tuolloin. Sirtech julkaisi jatkoa Jagged Alliance -sarjaan ja vuosi oli 1999. Jo ensimmäinen Jagged Alliance herätti kohua aikanaan mutta jatko-osa repi kaikilta liivit päältä. Minun henkilökohtainen ongelmani oli se että olin enemmän kiinnostunut PSX -peleistä (en nyt muista mistä peleistä on tarkelleen kysymys) enkä kiinnittänyt ollenkaan huomiota PC -tarjontaan. Tämä peli meni siis silloin aivan ohi minulta. Löysin sarjan vasta pari vuotta sitten ja ensimmäisestä instaloinnista lähtien olen ollut suorastaan orja tälle pelille. Kun käytän orja -sanaa niin luulette että jokin minussa taistelee peliä vastaan mutta ei, kyse ei ole ollenkaan siitä. Jagged Alliance 2 on todella miellyttävä kokemus. Harmi vain että en ole saanut nauttia siitä vuodesta 1999 lähtien.

"Älä selittele vaan kerro mistä on kyse kun noin MP* olet."
*MP= Muna Pystyssä eli ns. intona.

Pelin ideana on vapauttaa Arulcon maa diktatuurista. Deidranna -niminen haaska on ottanut vallan kyseisestä maapläntistä ja ei varmaankaan ole ylläri jos kerron että tämä vallankaappaus on toteutettu klassisesti. Deidranna oli naimisissa Arulcon hallitsijan kanssa, kaappasi vallan ja karkoitti Enricon. Tämä karkoitettu hallitsija palkkaa pelaajan vapauttamaan Arulcon Deidrannan tyranniasta.


Taktinen, väkivaltainen, realistinen ja rohkea finger-food lautanen.
Alku on koukuttava, pelaaja saa mahdollisuuden valita joko valmiista hahmosta mutta hei, älkää viitsikö... TOTTAKAI tehdään yksilöllinen ja aivan oma hahmo jos siihen kerran annetaan mahdollisuus (ja niin siinä on myös käynyt). Hahmon luominen tapahtuu siten että pelaajalta kysytään kysymyksiä ja hahmon persoonallisuus ja erikoistuminen määräytyy vastausten mukaan. Kysymykset ovat humoristisia ja niihin vastaaminen on mielenkiintoista (varsinkin ensikertalaiselle). Vastausvaihtoehtoina on niin asiallista käytöstä kuin ultimaalista väkivaltaa suosivia vaihtoehtoja. Ymmärrätte varmaan että mikäli suositte vain väkivaltaisia vaihtoehtoja, hahmo nojaa enemmän väkivaltaan ja räjäyttelyyn kuin esimerkiksi hiipimiseen ja salamurhaukseen.

Väkivalta Jagged Alliance 2:ssa. Viholliset mätänevät auringossa kun tiimi keittelee humppakahvit kämpässä.
Pelissä on hieno lisä, korpit tulevat syömään maassa viruvia ruhoja ja myös lintuja voi ampua!
(klikkaa kuvaa)

Kun oma hahmo on luotu, pelaaja saa valita itselleen tovereita (ei ole pakko mutta suosittelen ainakin paria apuria) jotka lähtevät pelaajan matkaan tehtävälle. Valinta tapahtuu ns. toimiston kautta. Ensin katsotaan kuinka paljon on rahaa käytettävissä ja sitten katsotaan minkälaiseen apuun on varaa. Joukossa on ammattiampujia, lääkäreitä ja pelkkiä suunsoittajia. Esillä oleva laaja kirjo antaa pelille huomattavasti luonnetta ja persoonallisuutta. Kun on päädytty tulokseen että ketä pääsee (tai keneen on varaa) mukaan, pelaaja soittaa henkilöille ja sopii ajankohdat. Tämän jälkeen pelaajan hahmo apureineen pudotetaan helikopterilla Arulcoon ja siitä eteenpäin eteneminen on vapaata ja tyyli myös.

Peli käyttää vuoropohjaista taistelua ja se antaa pelaajalle mahdollisuuden käyttää yksilöllisiä, itse kehitettyjä taktiikoita eri tilanteiden selvittämiseksi. Voit määrätä voimakkaan suunsoittajan harhauttamaan vihollista kun ammattiampuja hoitelee hänet katolta. Kyllä, tässä pelissä pääsee myös katolle ja kyllä, se tuntuu hyvältä kun taktiikka menee täydellisesti läpi. Asetuksista voi valita kuinka realistisen pelikokemuksen haluat ja itse suosittelen että ruksaat "realistic" sieltä valikosta. Tämä antaa pelille särmää eikä siitä tule mitään läpikävelyä, sellaiset pelit vasta typeriä ovatkin.

"Realistic" meinaa sitä että yksi kunnolla tähdätty kuti päähän tekee eetvarttia hahmollesi. Ellet kuole heti, vammaudut ja jäät kitumaan ja kitumista seuraa muutaman vuoron jälkeen kuolema. Jagged Alliance 2:ssa on ajateltu tätäkin asiaa hienosti, jos sinua ammutaan päähän seuraukset ovat sen mukaiset, sama pätee muihin raajoihin kuten käsiin ja jalkoihin. Systeemiä on hienosäädetty jopa niin tyylikkäästi että aseet jumittuvat, jotkut hahmot eivät osaa käsitellä niitä lainkaan ja loukkaavat itsensä yrittäessään ampua. Aseet myös hajoilevat ja niitä pystyy korjailemaan. Hahmot kehittyvät sitä mukaa miten onnistuvat eri toimissa. Esimerkiksi mitä useammin osut aseella, sitä mukaa kehityt niiden käytössä. Jos hiivit onnistuneesti vihollisen taakse ja ammut häntä metrin päästä käsiaseella takaraivoon, saat hiipimisestä enemmän pisteitä kuin ampumisesta koska ampumaetäisyys ei ollut pitkä, sen sijaan hiipiminen vei kolme vuoroa ja matkaa oli 10 metriä.

Myös yö ja päivä on mahdutettu peliin tuomaan taktisia etuja ja haittoja pelaajalle. On sanomattakin selvää että yöllä näkee huonommin niin siitä voi kehitellä omaa lähestymistaktiikkaa.

Ammattimies Shadow menossa vetämään perseet kesken keikan?
(klikkaa kuvaa)

Kartta ja maailma.
Arulco ja sen pienet rähjäiset kaupungit ovat täynnä esineitä joita voi käyttää tavalla tai toisella. Löytyy sorkkarautoja, viinapulloja ja vaikka mitä. Voit esimerkiksi harhauttaa vihollisen heittämällä kiven hänen lähettyville. Kun hän kuulee kiven synnyttämän äänen hän ryntää katsomaan, samalla voit komentaa ison, voimakkaan ja vähä-älyisen suunsoittajan hutkaisemaan häntä sorkkaraudalla.

Voit vaikuttaa ympäristöön, räjähteillä pääsee seinien läpi, lukossa olevat ovet voi joko ampua tai potkia paskaksi. Toki on olemassa aina tiirikointi -keinot. Pointtini on se että Sirtech on tämänkin asian ymmärtänyt tehdä realistiseksi. Aina ei tarvitse etsiä sitä "kultaista avainta" että saa varaston oven auki. Paskaksi vaan jossei muu auta.

Kartassa on myös kaivoksia jotka pelaaja voi vallata ja näin ollen siirtää tuoton omalle tilille. Tilin rahoja voi käyttää aseiden, varusteiden ja patruunoiden ostamiseen (kyllä, ne loppuvat helposti kesken ja jotkut konfliktit on hoidettava nyrkein/veitsin). Mistä varusteita ostetaan? Kartalla on lentokenttiä jotka voi myös vallata ja kentillä majailee ns. diileri. Ostokset tehdään hahmon kannettavalla tietokoneella henkilökohtaisen "tukkupalvelun" kautta. Tukku sitten toimittaa tilauksen diilerille ja pelaaja voi noutaa tavarat lentokentältä tukun ilmoittamana päivänä.

Arulcon kartta ja joukon yksityiskohtia. Valittuna suunsoittaja Frank "Hitman" Hennessy.
(klikkaa kuvaa)

Yksinkertaisesti
*Vanhentunut ja "rupuinen" grafiikka mutta täynnä yksityiskohtia ja minä suorastaan rakastan tätä grafiikkaa. Ei, sitä ei ole pilattu, kohennettu ja täytetty efekteillä ym. 3D-kikkailulla. Nyt puhutaan rehellisestä isometrisestä (esim. Fallout, Fallout 2, Arcanum jne.) pelikulmasta joka sopii peliin kuin tulitikku jetsonin luukusta sisään. Olen jopa varma siitä että tällä pelillä ei olisi näin suurta vaikutusta minuun _jos_ se olisi 3D kikkailu käänneltävineen kuvakulmineen.

*Tunnelma pelissä on jatkuvasti jännittynyt sillä yksikään pelikerta ei ole samanlainen. Ei, et voi mennä aluelle tietäen että "no tossa ainaki on vihollinen" koska peli arpoo aina olosuhteet. Tämä jännitys maustaa peliä entisestään ja tunnelmallinen musiikki on sovitettu hyvin peliin ja tilanteisiin.

*Oppimiskynnys saattaa olla tahmaista mutta kun on perillä kaikista "miten-mikäkin-toimii" -asioista niin pelaaja kiittää itseään kun ei antanut periksi vaan jaksoi yrittää. Eikä se kynnys edes ole _niin_ iso loppujenlopuksi.

*Pelin ikä riippuu ihan pelaajan tyylistä pelata mutta mikäli tahtoo saada kaiken mahdollisen irti niin joutuu koluamaan koko kartan läpi ja pelattuaan pelin kertaalleen, on aloitettava alusta ja luotava eri tyyppinen hahmo ja kokoonpano että kokemuksesta tulee toisenlainen.

Vastinetta rahoillesi?
Oi kyllä. Olen nähnyt tätä peliä hyllyssä hintaan 9€ ja kyse on uudesta pelistä, ei käytetystä.

Tuomio.
Jagged Alliance 2 saa minulta 10/10.
Perustelut: Tämä on mielestäni PC:n paras peli tällä hetkellä ja sen ilmestymisestäkin on kohta kahdeksan vuotta. Kyse ei ole hinta/laatu -suhteesta vaan siitä että kuinka yksilöllinen ja persoonallinen peli on kyseessä. Menee ehdottomasti samaan suosikkilistaan Fallout -pelien kanssa (joista kenties myöhemmin arvostelua).

Mene ja hae kopio itsellesi, all hail Sirtech's Jagged Alliance -series.

2 kommenttia:

Reiveni kirjoitti...

Todellakin. Hail Jagged Alliance, koko pelisarja.

Vipsu kirjoitti...

Kuullut paljon pelistä mutta siinä se sitten onkin. Pitäisi jossain vaiheessa kunnostautua ja varmaankin kokeilla kun aika ylistetty tekele tämä jagged alliance.